Tuesday, November 10, 2009

Hikmah Kesilapan...

Sebuah perkongsian untuk seluruh ahli BAKKAD... semoga setiap antara kita punyai kesedaran dan pengertian tentang sebuah hakikat... 'setiap apa yg berlaku ada hikmah yang tersembunyi'. Jadi jauhilah diri kita daripada menunding jari kepada pihak yang lain. Marilah kita renung ke dalam diri kita sendiri.., tanya pada diri sendiri..., sebelum kita melibatkan orang lain atas kesilapan yang berlaku... kerana segala jawapan atas persoalan yang kita sendiri ciptakan itu ada dalam diri kita sendiri.. jadi, saya menyeru kepada diri saya sendiri dan saudara sekalian... agar marilah kita suburkan diri kita dengan sentiasa berMUHASABAH diri dan sentiasa berfikiran positif.
Setiap insan yang diciptakan oleh yang MAHA PENCIPTA pasti akan melakukan kesilapan!.

Kesilapan untuk memahami bahawa Kita banyak kekurangannya. Kerana DIA sememangnya sedang mengajarkan kita mengenai sesuatu yang diwujudkan di muka bumi ini.

Pengajaran dari kesilapan yang dilakukan adalah merupakan satu ILMU. Dan ianya amat bermanafaat apabila ILMU itu digunakan bukan sahaja untuk pedoman diri sendiri, tetapi juga untuk dikongsi bersama dengan seluruh umat manusia.

Kerana apa? kerana kita adalah bersaudara. Dan ingatlah bahawa ILMU itu jugalah yang bakal dibawa untuk dipersembahkan kepada-Nya.

Sebaik-baik kesilapan yang dilakukan adalah cepat-cepat untuk memperbaikinya dan pasti ianya akan lebih bermakna andai selepas kesilapan itu, kita memohon pedoman dari-Nya.

No comments:

Post a Comment