Tuesday, August 25, 2009

Moyang di Rumah Kita


Bila difikirkan semula terasa jugak macam kita nih kiranya boleh dikatakan bertuah jugaklah kan? sebabnya rumah kita menjadi pilihan Moyang (mak kepada uwan) untuk tinggal sementara bulan puasa nih dan berpuasa bersama-sama Aki & Uwan. Sekurang-kurangnya ada jugak peneman Aki & Uwan di Kampung.
Usia Moyang kita ni sebenarnaya dah mencecah 100 tahun itupun kalau ikut IC, tapi umur dia yang sebenar mungkin lebih daripada itu. Ikutkan memang dia sendiri dah tak mampu nak bepuasa tapi semangatnya sangat kuat.. nak jugak berpuasa walaupun dia sebenarnya berisiko dengan sakit gastriknya.
Satu perkara yang istimewa lagi tentang Moyang adalah dengan daya ingatannya... Alhamdulillah ALLAH izin ingatan Moyang masih kuat dan baik sekali.. Moyang boleh bercerita dan ingat semua cerita dan mungkin banyak kisah yang boleh kita gali dari dalam diri Moyang. 1 perkara mungkin kita boleh jadikan contoh tentang Moyang, Moyang sangat menjaga solatnya... solatnya diawal waktu. Walaupun matanya dah sangat kabur tapi Moyang masih mampu menguruskan dirinya sendiri.
InsyaALLAH panjang umur dan ada rezki nanti kita berhari raya bersama-sama.
Semoga Moyang diberi kesihatan dan kekuatan serta kesejahteraan dalam menjalani sisa-sisa kehidupannya ini. Dan kita selaku cucu dan cicitnya marilah kita membahagiakan Moyang sehingga ke hujung usianya.

No comments:

Post a Comment