Tuesday, August 4, 2009

Tetamu Jauh

Ahad lepas, BAKKAD menerima tetamu istimewa yang datang dari jauh, kedatangan mereka sebenarnya sangat bermakna dan mengeratkan lagi silaturrahim yang sedia ada. Walaupun kami sangat jarang bertemu namun kemesraan tetap terjalin.
Pagi-pagi lagi Maklang telah diamanah untuk ke pasar dan masak untuk dijamukan semasa makan tengahari nanti, dalam kepala jenuh memikir jugak apalah yang dihidangkan, maklumlah tetamu yang datang bukanlah dibesarkan dan dibiasakan makan dengan masakan cara kita makan.
Dan jam 12.00tgh hari semua menu siap dimasak, antara menu-menunya adalah, biasalah ikan patin masak tempoyak (menu wajib), ikan talapia bakar, daging masak kicap, sayur pucuk labu, ulaman + sambal budu dan tempoyak. ALhamdulillah menengokkan tetamu makan si tukang masak dah kenyang walaupun tak menjamah skit pun makanan. Tak sangka dorang makan semua apa yg kita dihidang. waaa selera lak tuh. Tapi yang kelakarnya bila dah siap makan ada satu lauk terlupa nak hidang... Ketam Nipah masak lemak CiliPadi.. YaALLAH... banyak sangat lauk gaknye sampai tak teperasan.
Selesai makan, sambil-sambil rehat kami tak lepas peluang untuk bercerita itu dan ini.. maklumlah bukan senang dan bersua muka kan.. kita dipisahkan oleh laut & benua...
Jam 4.00 petang dorang terpaksa pulang ke KL untuk program-program dorang yang lain. Masa berlalu cepat sangat, rasa macam baru aje dorang sampai.. sedar-sedar dorang dah nak balik. InsyaALLAH panjang umur kita bertemu lagi. Terima kasih kerana sudi mengunjungi kami di Jenderak Utara.

No comments:

Post a Comment