Wednesday, October 7, 2009

Suku Abad Berlalu...

Mei 1984 - Adalah buat julung kalinya Aki & Uwan mengadakan kenduri kahwin sempena Maklong & Paklong disatukan. Waktu ini kiranya golongan awalin lah jugak bagi generasi Jenderak Utara yang menganjurkan majlis-majlis macam gini. Ermmm masa tuh 'orang yg menulis ni' baru berusia 8thn. Meriah sangat rasanya bukan kepalang.. maklumlah pada majlis ini jugaklah Aki & Uwan berjaya mengumpul seramai mungkin sedara-mara dari ke2-2 belah pihak... dan dorang sangat 'sporting' kerana masing-masing datang dengan tugas masing-masing. Semua tugas dijaya secara gotong-royong.
Gambar yang kat atas ni, adalah 1 potret yang sangat berharga buat BAKKAD dan memberi seribu makna, ianya sempat dirakamkan diakhir majlis pada hari yang bersejarah itu. Dalam gambar ni kalu kita nengok semua orang nampak muda belia. Dibarisan belakang sekali tu boleh jugak dianggap sebagai 'hulubalang' coz mereka antara orang kuat menjayakan majlis. Dan ada jugak antara mereka yang di atas tuh telah kembali menemui-NYA.. Al-fatihah
Dan yang ini plak.. pun terdiri daripada saudara sepupu jugak. Waktu ni dorang ni semua tengah nakal & aktif kehulu-kehilir. Pada hari kenduri tuh.. dorang adalah golongan yang paling sibuk sekali... 'sibuk bemain dan sibuk mengacau' tapi sekarang dorang ni semua dah dewasa dan masing-masing dah ada 2-3 orang anak. Tapi kini dorang sesekali bertemu hanya time raya ataupun kalau ada majlis tertentu..
Jugak gambar diatas ni.. (orang yg menulis pun ada dalam ni tp rahsia). Segala-galanya adalah kenangan & memori yang tak mungkin dilupakan... kerana sehingga hari ini & saat ini masih belum kami mendapat peluang untuk berkumpul sanak saudara seperti 25 thn yang lalu.

Dan buat Maklong & Paklong, Tahniah BAKKAD ucapkan atas rumahtangga yang dibina telah berusia suku abad, pastinya berbagai ranjau yang ditempuhi dan asam garam yang telah dirasai. Semoga semuanya kekal bahagia hingga ke hujung nyawa... aminnn..

No comments:

Post a Comment