Wednesday, September 16, 2009

Waris Ibrahim bin Baharin (Moyang Berahim)

2-3 hari lagi Hari Raya menjelang tiba... pastinya semua orang rasa macam tak sabar-sabar nak balik beraya dikampung. Tahun ini, BAKKAD hanya berkumpul pada raya ke-3 atau raya ke-4 di rumah Aki & Uwan. InsyaALLAH
Dan seperti tahun-tahun yang lepas, hari raya merupakan kesempatan yang ada dan tidak dilepaskan untuk semua ahli keluarga (waris Aki Berahim) berjumpa dan bersembang.. macam-macamlah topik yang menjadi tajuk perbualan.. dari tajuk politik.. isu semasa dan macam-macamlah... maklumlah sekian bulan tak berjumpa.
Secara tradisinya dari dulu hinggalah ke hari ini... biasanya rumah Aki & Uwan di Jenderak Utara pasti akan dikunjungi oleh AkiDe Din anak beranak, Baharudin bin Ibrahim (Abg Aki). Juadah utama yang selalu dorang terkam pasti Lemang & Rendang.. tak sah rasanya takde Lemang.
Dua keluaga ini (Adnan Ibrahim + Baharudin Ibrahim) pasti akan bertemu setiap kali Raya menjelang dan 2 keluarga ini menjadikan ziarah Uwan Yah, Kamariah Ibrahim (Kakak Aki) di Kg. Mela Jerantut, serta Uwan Cu di Kg. Sertik Bentong sebagai program wajib setiap kali menjelang perayaan... Sebenarnya ada lagi 2 Keluarga adik beradik Aki yang berlainan ibu iaitu AkiAlang Tamrin di Gemas N9 dan AkiSu di KL cuma kami jarang-jarang bertemu

Semoga kunjungan dan program-program yang kita sama-sama jayakan ini akan mengeratkan lagi silaturrahim ikatan kekeluargaan antara kita anak cucu cicit Ibrahim. Dikesempatan ini marilah kita bersama-sama kirimkan Al-Fatihah buat Arwah Moyang Ibrahim semoga rohnya dicucuri rahmat oleh-NYA.

Al-Fatihah....

No comments:

Post a Comment