Thursday, March 1, 2012

Tentang Solat

Pesanan Tentang Solat

Tuan Guru Nik Aziz dalam tadzkirahnya menyentuh perihal kepentingan ibadah solat fardhu. Kefardhuan solat 5 waktu tidak seperti ibadah-ibadah yang lain. Nabi sallAllahu `alaihi wasallam telah diisra’ dan dimi`rajkan ke Sidratul-Muntaha untuk menerima kefardhuannya. Ini menunjukkan bahawa ibadah solat fardhu ini mempunyai darjat yang sangat tinggi.

Beliau menekankan betapa ummat ISLAM mesti menjaga solat fardhu. Dalam keadaan macam mana sekali pun, solat fardhu tidak boleh ditinggalkan. Samada dalam keadaan letih, uzur, sakit atau dalam musafir; solat tidak boleh ditinggalkan. Untuk itu ALLAH Ta`ala telah memberikan keringanan buat hamba-hambaNYA untuk menunaikan ibadah yang sangat penting ini dalam keadaan tertentu seperti sakit, uzur, musafir atau dalam keadaan sedang berperang sekali pun. Ini memberi isyarat kepada kita, solat tidak boleh ditinggalkan walau dalam keadaan apa sekali pun.

Dalam ibadah solat fardhu, Nabi sallAllahu `alaihi wasallam telah menyuruh ummatnya yang terdiri dari kalangan ibubapa agar mengajar anak-anak mula bersolat fardhu pada umur 7 tahun. Dan pada umur 10 tahun, sekiranya tidak mengerjakan solat fardhu, maka hendaklah dipukul anak itu sebagai nilai pendidikan kepada anak tersebut. Suruhan ini telah disebut oleh Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam khusus untuk solat fardhu, tidak untuk ibadat yang lain. Ini menunjukkan peri pentingnya ibadah solat fardhu diperkenalkan sejak dari kecil lagi.

Jika hendak dibandingkan dengan ibadah lain, solat juga dilihat sangat istimewa kerana ia adalah antara ibadah yang wajib untuk kita berwudhu apabila mahu melakukannya.

Solat adalah tanda kepatuhan dan ketaatan hamba kepada ALLAH `Azza wa Jalla. Setiap pergerakan dan susun atur cara melakukannya telah ditetapkan oleh ALLAH melalui tunjuk ajar oleh Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam. Cara melakukannya tidak boleh diubah dan dibuat sesuka hati. Ibarat pasukan beruniform yang dilihat gahnya pergerakan dan keseragaman mereka. Lihat sahaja ketaatan dan kepatuhan pasukan beruniform terhadap arahan komandernya. Nilai ini adalah satu nilai istimewa yang tidak ada pada orang biasa. Begitu jugalah dengan pergerakan, ketaatan dan kepatuhan kita di dalam solat.

Solat juga adalah doa. Dalam tadzkirah tersebut, Tuan Guru Nik Aziz memberitahu bahawa beliau selalu menekankan kepada rakyat negeri Kelantan bahawa apabila kita memerlukan pertolongan dan mempunyai hajat terhadap sesuatu, agar mintalah kepada ALLAH dengan cara mendirikan solat. Walau bagaimanapun, beliau menegur sebilangan tindakan orang ramai yang meminta orang lain tolong solatkan untuk hajatnya. Walhal, orang itulah yang sepatutnya yang bersungguh-sungguh bersolat dan meminta kepada ALLAH, bukan dengan mengupah orang lain.

No comments:

Post a Comment